Direktlänk till inlägg 20 december 2015

Leva för dagen

Av Anhörig - 20 december 2015 10:15



 


Att leva med en som är allvarligt sjuk är så klart påfrestande. Och lärorikt. Det kan vara negativt och även positivt. Inte minst lär man sig att uppskatta livet. Man inser att livet är ändligt och man måste ta vara på så mycket av det livet man har kvar som det bara är möjligt. Jag vill inte på något sätt påstå att jag är färdiglärt, men jag har nog en större förståelse än den som har glidit genom livet ” som på en räkmacka”. Detta medvetande påverkar mig, så att jag lever mycket för dagen. Morgondagen kommer sen, om jag har tur, det är nu som räknas.        


Det låter ju idealistiskt, det sägs ju att just så ska man leva; men det kan faktiskt ställa till det också. Jag bryr mig inte så mycket om hur jag jobbar nästa vecka. Det tar jag reda på, när det är dags. I förgår, till exempel, så fixade jag hundvakt för jag trodde jag skulle jobba dubbelpass i dag – kväll och natt, och hade därför fixat hundvakt. I dag ser jag att jag bara jobbar enkelpass – kväll. I morgon däremot, jobbar jag dubbelpass, så nu har jag fått ringa hundvakten och ändra. För vilken gång i ordningen? De måste tro att jag är minst sagt förvirrad.


Sånt här händer mig ofta nu för tiden. Jag måste verkligen sluta med det här och försöka lära mig leva lite mera för framtiden. Att bara leva för dagen duger inte, när man ska leva lite längre.

 
 
Mia

Mia

20 december 2015 14:13

hehe.... härligt!

http://miatankar.wordpress.com

 
Åke

Åke

21 december 2015 04:37

Stunden vid kameran måste då vara överlägsen... Bara studera focus, glömma verkligheten... Här fick fotografen alla poäng 👍

http://www.nacka144.se

 
Znogge

Znogge

21 december 2015 14:34

När det kommer sjukdom in i bilden så förändras mycket i tillvaron. Så är det bara. Sedan får man anpassa sig och förhålla sig så att det blir så bra som möjligt...

http://znogge.wordpress.com

 
Karin

Karin

23 december 2015 11:17

Vilken vacker bild! Att få kritik av sina barn är svårt att smälta, men jag tror som du att de har verkligen för några år sedan som minnen. Du ska följa ditt hjärta, och göra det som är bäst för dig.
Önskar dig en GOD JUL och ett GOTT NYTT ÅR!
Kramar Karin

http://pixelmojan

 
Åke

Åke

27 december 2015 09:00

Att ställa om sig gör man inte med att knäppa med fingrarna. Denna tråkiga sjukdom har du kämpat med ett tag. Tänk efter nör du upptäckte den första gången... Lägg också till att känslor funnits med i bilden. Inte konstigt att du tar lite fel nu, du lever ju ett nytt liv på något vis... Förvirrad tror jag inte att du är, däremot inte van i nya situationer som uppstår, som inte alls behöver vara svåra att lösa.

http://www.nacka144.se

 
Cija

Cija

27 december 2015 15:38

Hej, hamnade här när jag satt o kikade runt.
Jo sjukdomar förändrar mycket i ens liv. Att du känner att du blir förvirrad och inte har samma koll....är normalt i det läge du är i. Men det är föga tröst när man är van vid att ha koll.
Kram <3

http://cija.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anhörig - 27 mars 2018 08:26

    Det är nu 1½ vecka sen Thomas dog. Det tog drygt en vecka från det att vi insåg att han var terminal, så det gick väl ganska fort egentligen. Han slutade helt enkelt att äta, inte medvetet tror jag. Inte så att han tänkte att om jag slutar a...

Av Anhörig - 17 mars 2018 19:16

      Idag skiner solen så vackert och temperaturen snuddar vid nollstrecket. Vid horisonten ser man svarta moln innehållande snöbyar. Det känns ännu så overkligt - i morse 06:14 drog T sina sista andetag. Det har varit en lång och svår färd m...

Av Anhörig - 14 mars 2018 07:22


    T är nu terminal och vi har turats om att sitta hos honom. Snart är det min tur att vaka. Så många gånger jag stått bredvid en anhörig och försökt trösta och förklara, nu sitter jag där själv. Personalen här är så fina och hjälpsamma.  ...

Av Anhörig - 10 mars 2018 19:07


    I tisdags meddelade jag T´s anhöriga att han nu var märkbart försämrad. Att ta det beslutet är ett avgörande byggt på yrkeserfarenhet. Men det är också en viss chansning, man kan aldrig veta helt säkert. Det är en konst av den högre skolan o...

Av Anhörig - 6 mars 2018 16:00


Nu ser jag en märkbar försämring från tidigare, T är smalare och längre bort i sin egen värld. Han ligger i sängen på sin vänstra sida. Så liten han har blivit, så tunn och hjälplös. Hans ögon möter mina, men det är tomma ögon, som inte begriper vad ...

Skapa flashcards