Direktlänk till inlägg 13 december 2015

Att förlåta

Av Anhörig - 13 december 2015 19:58

 

Sist jag var och hälsade på T på boendet, frågade jag hur han trivs och efter flera försök lyckades han få fram ”ganska bra”. Ganska bra är jag nöjd med. Jag är mest rädd att han inte ska trivas alls och inte vilja bo kvar. Å andra sidan – vad har han för val?


Jag är väldig känslig för vad andra ska tycka om att jag har ”givit upp”. Märkligt nog verkar det vara de som inte är så insatta i hur sjukdomen har avancerat, som är mina strängaste domare. Minsta lilla glimt av negativ reaktion kan jag älta i dagar. T´s syster och bror verkar helt på min sida. De mest kritiska är mina två yngsta döttrar, som nog tycker mer än de säger högt till mig. Jag märker att de egentligen menar att jag borde ha kämpat längre. Yngsta sa till och med att hon tycker att jag är elak mot T.


Vad säger man? Gör det bättre själv! Du vet inte hur det verkligen är, att få hela sitt liv, varje dag, varje natt, förstört! En vacker dag kanske de förstår. De har inte varit med i vardagen de senaste två åren och kan inte förstå hur det egentligen är. De har nog en romantisk idé om att kärlek ska vara livet ut,  lösa alla probelm och övervinna allt.  Jag vet inte hur jag ska förklara, men jag får försöka att förlåta dem. Jag är inte arg på dem, bara lite besviken, tycker att de borde hålla på mig. Hoppas de inte är allt för arga på mig bara, jag är deras mamma och de måste stå ut med mig som jag är.

 
 
Ingen bild

Ingabritt Jormelius

14 december 2015 09:03

Vännen.visst är ganska bra tillräckligt. O detta med omgivningens förståelse är inte lätt. Ingen är med oss dygnets alla timmar o lever det liv som levs av anhörig till den sjuke. Du har gjort ett helt rätt val och det finns ingen elakhet i det. Hoppas din flickor kan inse det snart. Var rädd om dig. Kram

 
Ingen bild

Sundsvalls Micke

14 december 2015 11:50

Hej!
De som dömer är oftast de som inte förstår vad man som anhörig tvingas att gå igenom. För de flesta så handlar demenssjukdomar om att man bara får dåligt minne *suck*
Tänk om det ändå varit så enkelt som bara det.....

Micke

 
Ingen bild

Skånskan

15 december 2015 16:52

Du har kämpat tillräckligt min vän. Försök att att inte bry dig om vad andra tycker. Det är lätt att dömma när man inte ser helheten då man vårdar en svårt sjuk anhörig. Det om något är ett heltidsjobb och mer till eftersom det är dygnet runt sju dagar i veckan !! Det är tyvärr inte många som förstår vad det innebär. Kram.

 
Znogge

Znogge

15 december 2015 20:09

Det finns definitivt en gräns för vad man som anhörig klarar och orkar. Tanken är inte att man ska utplåna sig själv helt och hållet. Visst är det ett tufft beslut men det finns en gräns när det inte fungerar längre att bo hemma. Så är det bara.

http://znogge.wordpress.com

 
Anna-Carin

Anna-Carin

15 december 2015 23:23

Visst känns det som att man "ger upp" när man mer eller mindre tvingar sin anhörige att flytta. Här var det faktiskt jag själv som höll emot men vår då tonåriga dotter mådde så himla dåligt av att se sin pappa förändras o bli allt sjukare så det avgjorde saken för min del. Och det är en helt annan sak att leva med en demenssjuk person i hemmet än att vara utflyttade barn som inte har problematiken in på huden (jag har den erfarenheten också, min pappa hade vaskulär demens i många år) .
Så det här med att hitta något att prata om när man besöker sin anhörige. Min man säger inte så mycket heller. Det är jag som får hålla låda och han håller med. Till slut lessnar jag på mig själv. Jag försöker ha något praktiskt att göra eller att vi sjunger något, men oftast blir det bara att vi fikar. Men jag sköter hans skägg, fingernaglar och hörapparatrengöring, vi tar (rullstols)promenader när väder o väglag tillåter o ibland på somrarna tar jag med fika ut i ryggsäcken.

http://www.tankarinutid.blogspot.com

Anhörig

16 december 2015 22:01

Ja, vi verkar ju ha samma sätt att slå ihjäl tiden, när vi är på besök. Visst är det en lättnad att åka därifrån Man vet att nu har man gjort sitt för ett tag.

 
Mia

Mia

31 december 2015 16:05

Man kan aldrig förstå någon annans situation fullt ut. Om man dessutom inte har någon inblick i hur sjukt beteende en dement person får med tiden, ja, då är det lätt att döma. Ord kan såra, men du själv vet bäst hur mycket du orkade. Jag tror du bröt i rätt tid, du verkar ha ömma känslor för T;s väl och ve, det hade du kanske inte haft om du kört slut på dig fullständigt.

http://miatankar.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anhörig - 27 mars 2018 08:26

    Det är nu 1½ vecka sen Thomas dog. Det tog drygt en vecka från det att vi insåg att han var terminal, så det gick väl ganska fort egentligen. Han slutade helt enkelt att äta, inte medvetet tror jag. Inte så att han tänkte att om jag slutar a...

Av Anhörig - 17 mars 2018 19:16

      Idag skiner solen så vackert och temperaturen snuddar vid nollstrecket. Vid horisonten ser man svarta moln innehållande snöbyar. Det känns ännu så overkligt - i morse 06:14 drog T sina sista andetag. Det har varit en lång och svår färd m...

Av Anhörig - 14 mars 2018 07:22


    T är nu terminal och vi har turats om att sitta hos honom. Snart är det min tur att vaka. Så många gånger jag stått bredvid en anhörig och försökt trösta och förklara, nu sitter jag där själv. Personalen här är så fina och hjälpsamma.  ...

Av Anhörig - 10 mars 2018 19:07


    I tisdags meddelade jag T´s anhöriga att han nu var märkbart försämrad. Att ta det beslutet är ett avgörande byggt på yrkeserfarenhet. Men det är också en viss chansning, man kan aldrig veta helt säkert. Det är en konst av den högre skolan o...

Av Anhörig - 6 mars 2018 16:00


Nu ser jag en märkbar försämring från tidigare, T är smalare och längre bort i sin egen värld. Han ligger i sängen på sin vänstra sida. Så liten han har blivit, så tunn och hjälplös. Hans ögon möter mina, men det är tomma ögon, som inte begriper vad ...

Ovido - Quiz & Flashcards